Min computerhistorik

Af én eller anden grund lå jeg i morges og kom til at tænke på, hvilke computere jeg har haft gennem tiden. Som en ægte nørd har jeg selvfølgelig løbende rodet med diverse opgraderinger, casemodding osv., men i grove træk ser listen ca. ud som følger:

Sidst i 80'erne købte jeg en Commodore 64 - den gamle, tykke model - med diskettestation osv. I starten have jeg monitor, der kun viste "grøn-toner", men senere blev den sat til mig farve-tv. Jeg fik endda printer til den.

I 1995 fik jeg en 386'er med 1 MB RAM (4x256 KB blokke), der kørte Windows 3.11. Jeg kan huske at bilspil som Stunts 4D og Street Rod var et hit. Den blev ret hurtigt opgraderet til en lynende hurtig Pentium 75 mHz med 32 MB RAM! Jeg fik på det tidspunkt Windows 95 installeret og begyndte at spille spil på den. Sammen med en kammerat investerede jeg i ent BNC-netværkskit, så vi kunne spille C&C Red Alert mod hinanden.

Et par år senere blev den opgraderet til en Pentium 200 mhz med MMX-teknologi, og jeg fik et Righteous 3D-kort, så Screamer og Quake så rigtig godt ud. Jeg mener, jeg fik en ret dyr 6 GB harddisk sat i. I mellemtiden var jeg kommet på nettet med et 33.6 kbps modem, så det kun tog et kvarters tid at hente en mp3-fil på 3 MB!

Omkring år 2000 blev det til en opgradering til en AMD Athlon 700 mHz, og jeg begyndte så småt at droppe at spille spil på min pc. Året efter startede jeg på datamatiker-uddannelsen og købte en noname 700 mHz bærbar. Den havde kun 128 MB RAM og kørte derfor Windows XP meget langsomt.

I 2002 købte jeg en færdigsamlet bambus-computer med en AMD 1700+ processor og kom langt om længe på nettet med en ADSL-linie. Computeren stod desværre af efter kort tid og blev afløst af en 1800+-version, der endte med over en GB RAM.

I slutningen af 2003 startede jeg på universitetet og i 2004 skiftede jeg den gamle bærbare ud med en lækker Compaq EVO n600c med 15" skærm og 1,5 gHz Centrino-teknologi.

I januar 2005 blev det til at lille Medion-bærbar med 12" skærm. Den var med 1,3 gHz Centrino-teknologi, trådløst netværk, DVD-brænder osv. og vejede kun 1,2 kg. Perfekt studie-bærbar. I slutningen af året begyndte jeg at eksperimentere med at bygge et mediecenter med tv-kort, fjernbetjening osv., men det kom aldrig til at fungere tilfredsstillende.

I januar 2006 fik jeg lidt penge til overs i form at en bonus på arbejdet, pakkede kort efter en 17" iMac G5 ud af kassen og var straks solgt til "den anden side". Desværre havde jeg ikke fanget, at Apple på et tidspunkt var ved at gå over til Intel-processorer. Det endte dog med at jeg sende G5'eren retur og i februar fik en 1,83 gHz Intel Core Duo-version i stedet. Jeg kørte både Windows XP og OS X på den via Boot Camp, men efter et par måneder stoppede jeg med at bruge Windows på hjemmefronten.

For et halvt år siden, i marts 2007, solgte jeg min iMac og den bærbare pc og fik i stedet en lækker, sort Macbook 2 gHz Core 2 Duo. Den har netop fået en lille RAM-opgradering og kører upåklageligt. Den næste computer - Tja... Det bliver nok en Mac og sikkert endnu en bærbar. Gad vide om ikke de kommer med noget spændende op til jul?

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Smilende teknik-nørd

Writely