Ezmo død i Danmark?

IFPI Danmark, organisationen bag de danske pladeselskaber, har truet med at anlægge fogedsag imod den norske musikdelings-tjeneste Ezmo. Tjenesten, der tilbyder at man kan dele sin musik med sine venner via streaming, og som jeg har skrevet om et par gange før, har ellers fået en varm velkomst i de andre nordiske lande.
Truslen betyder, at Ezmo i dag har lukket for muligheden for at dele sin musik for danske brugere. I en pressemeddelse udtaler kommunikationsdirektør Ståle Mortensen:
Vi er overraskede over IFPI’s fremfærd, som står i kontrast til den modtagelse, vi har fået i andre lande og for øvrigt også hos de store pladeselskaber. Men vi ønsker en løsning og ikke en konfrontation. Derfor vil vi lukke den facilitet, som gør det muligt at dele sin musik med op til 10 venner og familiemedlemmer, indtil vi har en samarbejdsaftale med pladeselskaberne. Vi regner med at få en aftale med pladeselskaberne i nær fremtid.
og fortsætter:
Vi forstår godt at IFPI vil beskytte musikrettighederne, men det vil vi jo også. Spørgsmålet er komplekst, og det er ikke IFPI, der afgør, hvad der er lovligt eller ej. Vi vil gå langt for at undgå en retslig konflikt og få en samarbejdsaftale på plads,”
Jeg synes, konceptet bag Ezmo er vældig smart, og er ked af IFPIs holdning. Så vidt jeg kan se, gør Ezmo ikke noget, som man ikke kan opnå i forvejen (og i større skala) med f.eks. last.fm og MP3Tunes. De er bare skandinavere og lidt lettere at få ram på.
Jeg synes selv, jeg følger ret godt med i, hvad der rører sig indenfor musikken, og jeg køber i forvejen flere cd'er end de fleste i min omgangskreds, men jeg er alligevel faldet over et par - for mig - nye, spændende navne ved at lytte til online-venners musik via Ezmo.
Som Ezmo skriver på deres blog i dag:
Something is rotten in the state of Denmark.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Smilende teknik-nørd

Writely